valtuutettu Karita Seurasen puhe 27.1.2014: Eerolan ryhmäpuutarhan asemakaava
tammikuu 28, 2014 | Kategoria: valtuusto 01/2014
Eerolan ryhmäpuutarhan asemakaava on tullut hyväksyntävaiheeseen. Jo vuonna 2011 Helsingin Uutiset arvioi uuden ryhmäpuutarhan herättävän valtaisaa kiinnostusta helsinkiläisissä, tuolloin ennakoitiin vähintään kymmentä kiinnostunut jokaista palstaa kohden. Ryhmäpuutarha tuleekin olemaan yksi uusi matkailuvaltti Vihdille. Onhan takuuvarmaa, että satoja helsinkiläisiä tulee vierailemaan Vihdin Otalammella lukuisia kertoja vuodessa. Tämä onkin asia, joka vihtiläisten yritysten kannattaa myös huomioida – onhan viime päivinä ollut mm. sosiaalisessa mediassa paljon puhetta Vihdin matkailunäkyvyydestä.
Mutta on tällä toinenkin puolensa: kasvava liikenne, huonot liikenneolot. Kaavaselostuksessa on kerrottu, että ilmastostrategian tavoitteista korostuvat erityisesti liikenteen kasvihuonepäästöjen vähentäminen. Tämä ei kuitenkaan päde tämän kaavan osalta. Kaavatekstin tieto julkisesta liikenteestä on vanhentunutta. Otalammen osalta linja-autovuoroja on karsittu useita, niin kuin olen aiemminkin täällä valtuustosalissa todennut. Niinpä tällä hetkellä Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Otalammelta Helsinkiin ja takaisin pääsee vain muutaman kerran päivässä, myöhemmin illalla ei lainkaan. Viikonloppuisin ei julkista liikennettä ole ollenkaan. Nummelaan ei myöskään yhteydet toimi. ole Joten herääkin kysymys, miten helsinkiläiset pääsevät omalle palstalleen muutoin kuin omilla kulkuneuvoillaan? Vastaus on helppo: ei juuri mitenkän. Tämä siis tarkoittaa sitä, että yksityisautoilun määrä Vanhalla Porintiellä tulee lisääntymään entisestään – tiellä jolla ei ole edes pientareita, kevyenliikenteen väylästä puhumattakaan, tiellä jonka liikennemäärät ovat jatkuvassa kasvussa. Myöskään kaavassa ei olla varauduttu paranevaan joukkoliikenteeseen ryhmäpuutarhan lähettyvillä, sillä linja-autojen kääntöpaikalle ei kaavavarausta. Liikenne lisääntyy myös Otalammen alueella. Kauppa on juuri siirtymässä Eerolan ryhmäpuutarhan läheltä kauemmaksi. Reitti uudelle kaupalle on taas ilman kevyenliikenteen väyliä, ilman kunnon pientareita. Saman huolen ovat jakanneet muutama kuntalainen lausunnoissaan kaavasta. Ongelmana on tietysti se, että sekä Vanha Porintie että Otalammentie ovat valtion teitä. Toivoa sopiikin, että helsinkiläisetkin havahtuvat huonoihin liikenneoloihin ja tämän johdosta Otalammen liikenneolotkin paranisivat.
Näillä saatesanoilla Vihdin Vasemmistoliiton valtuustoryhmä hyväksyy hallituksen ehdotuksen Otalammen taajaman Eerolan ryhmäpuutarhan asemakaavasta.
Valtuustopuheet ja aloitteet löydät täältä
Linkit
Arkisto
- marraskuu 2018
- helmikuu 2018
- maaliskuu 2017
- helmikuu 2017
- tammikuu 2017
- joulukuu 2016
- marraskuu 2016
- lokakuu 2016
- kesäkuu 2016
- huhtikuu 2016
- maaliskuu 2016
- tammikuu 2016
- joulukuu 2015
- marraskuu 2015
- syyskuu 2015
- elokuu 2015
- toukokuu 2015
- huhtikuu 2015
- maaliskuu 2015
- helmikuu 2015
- tammikuu 2015
- lokakuu 2014
- toukokuu 2014
- huhtikuu 2014
- maaliskuu 2014
- helmikuu 2014
- tammikuu 2014
- joulukuu 2013
- lokakuu 2013
- syyskuu 2013
- elokuu 2013
- toukokuu 2013
- huhtikuu 2013
- maaliskuu 2013
- helmikuu 2013
- tammikuu 2013
- marraskuu 2012
- lokakuu 2012
- syyskuu 2012
- elokuu 2012
- heinäkuu 2012
- toukokuu 2012
- huhtikuu 2012
- maaliskuu 2012
- helmikuu 2012
- tammikuu 2012
- joulukuu 2011
- lokakuu 2011
- syyskuu 2011
- elokuu 2011
- huhtikuu 2011
- maaliskuu 2011
- helmikuu 2011
- tammikuu 2011
- joulukuu 2010
- marraskuu 2010
- lokakuu 2010
- syyskuu 2010
- elokuu 2010
- heinäkuu 2010
- toukokuu 2010
- huhtikuu 2010
- maaliskuu 2010
- helmikuu 2010