Vuoden 2011 talousarvion seurantaraportti – ryhmäpuheenvuoro
Asian esittelytekstissä kerrotaan ansiokkaasti, että talousarvion seurantaraportin yhteydessä annetaan myös tilannekatsaus toiminnallisten tavoitteiden toteutumisesta.
Täällä valtuustosalissa puheenvuorot tahtovat keskittyä enemmän eurojen tuijottamiseen ja talouskuriin ja vähemmälle jää palvelujen laadun tarkkailu. Eurojen lisäksi tuloskortit antavat meille valtuutetuille arvokasta tietoa siitä, miten Vihdin kunta toimii. Miten palveluja tuotetaan. Mitä on saatu aikaiseksi. Missä on jääty palvelutasotavoitteissa jälkeen jne.
Toivon, että valtuutetut ovat lukeneet tuloskortit läpi niiden sisältämän arvokkaan tiedon vuoksi. Vaikka edelleen niiden visuaalinen esittämistapa on hieman lukemista hankaloittava, mutta ei toki sitä estävä.
Luvut ja eurot tulevat näiden tuloskorttien avulla konkreettisemmaksi: kunnan perustehtävähän on tuottaa lakisääteiset palvelunsa ja huolehtia kuntalaistensa hyvinvoinnista. Euroissa pysyttelevä keskustelu talousarvioraportin yhteydessä ei ole siis täysin kattavaa. Myös näihin tuloskortteihin on hyvä pysähtyä hetkeksi.
Tuloskorteista ilmenee paljon hyvää ja positiivista, aika paljon myös jotain muuta. Esimerkiksi kevyen liikenteen väylästön yleissuunnitelman toteuttamisosa ei valmistu aikataulussa. Me kaikki tiedämme, mikä merkitys kattavalla kevyenliikenteen väylästöllä on laajalla rintamalla kuntalaisten hyvinvointiin, turvallisuuteen, viihtyvyyteen. Kevyen liikenteen väylien tarpeellisuutta ei voi tarpeeksi korostaa meillä Vihdissä, missä sivistyskeskuksen vastuulla on paljon kuljetusoppilaita.
Olen ennenkin ihmetellyt tuloskorttia ”Tehokas palveluverkko” (s. 9), missä tavoitteena on nykyisten toimitilojen ja resurssien käytön optimointi. Tässä on mittarina kunnan henkilöstön määrä per asukasluku. Se ei sinänsä mittarina ole huono, sehän kuvaa todellista tilannetta. Mutta kun mittarin tavoite on säilyttää enintään vuoden 2009 taso eli 40,9 työntekijää tuhatta asukasta kohti, voidaan kyseenalaistaa, vastaako tämä mittari a) asetettua tavoitetta ja b) onko tämä suhteessa muihin tuloskortteihin, missä on mm. tavoitteena hyvinvoivat kuntalaiset ja missä palvelujen laatuakin mitataan. Mittarin toteutumista ennustetaan siten, että tavoite toteutuu ja henkilöstömäärä tuhatta asukasta kohden on 40,4 eli siis tosiaan alittuu tavoitteeseen asetetusta.
Onko tämä mittari oikeassa suhteessa väestökasvumittariin, missä halutaan 2 prosentin kasvua?
Tämän mittarin tavoite on selkeässä ristiriidassa joihinkin yksiköiden tuloskortteihin, mistä on luettavissa / nähtävissä se, että henkilöstöresurssista johtuen tavoitetteisiin ei olla pääsemässä. Meillä toteutetaan joitakin palveluja lakisääteisyyden rajoilla, eikä näissä korteissa ilmene se vaje, mitä on olemassa joissakin Vihdin perusturvakuntayhtymä Karviaiselta ostamissa palveluissa. (mm. neuvolapalvelupalveluihin ollaan ostettu Karviaiselta vasta tälle vuodelle lisäresurssia ja sekin loppuvuosipainotteisesti).
Palveluverkon tehokkuutta pitäisi pystyä mittamaan muillakin mittareilla kuin henkilöstömäärällä. Vastaava tuloskortti on tilapalvelun puolella (s. 125) tavoitteena ”tehokkaat ja normien mukaiset palvelut” ja tälle vuodelle asetettuna tavoitteena on ”yhteinen palveluverkkosuunnitelma”. Tarkoitetaanko tässä jotain muuta suunnitelmaa kuin mikä viime vuonna valtuustossa merkittiin tiedoksi, vai miten tämä talousarviovuoden 2011 tavoite pitäisi ymmärtää? Mittariksi on määritetty uudis-, laajennus- ja peruskorjauskohteiden tarpeiden arvotuksesta tehtävä selvitys, josta nyt ilmoitetaan, ettei mittari tule toteutumaan henkilöresursseista johtuen.
On harmillista, ettei meillä ole yhteistä palveluverkkosuunnitelmaa, mihin nojata ja minkä avulla suunnitella yhteistä tulevaisuutta, koska nyt tätä perusteellisempaa palveluverkkotyötä edelleen tehdään. Jos me olisimme viime vuonna hyväksyneet palveluverkkosuunnitelman, meillä todennäköisesti olisi joiltakin osin resurssiakin enemmän käytössä tällä hetkellä muuhun suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Tähän tehokkaan palveluverkon-tuloskorttitavoitteiisiin on keskuksittain otettu oma näkökulmansa ja osassa keskuksista niissä on hyvin kohdennettu toimenpiteet ja mittarit aidosti palvelun tehokkuuden ja laadun yhdistämiseen. Pääkortista kyllä valitettavasti välittyy se kuva, että tehokkuutta on toteuttaa asukasmäärään nähden liian pienellä henkilöstömäärällä palveluita. Kun tähän vielä lisätään voimassa olevat henkilöstön vapaaehtoiset säästövapaat ja sijaiskielto, olemme tilanteessa, missä pitänee puhua supertehokkaasta palveluverkosta. Ja valitettavasti se supertehokkuusvaikutus näkyy niissä tuloskorteissa, missä tavoitteena on sairauspoissaolojen vähentäminen. Erityisesti lyhyiden sairauspoissaolojen osalta mittaria ei tulla saavuttamaan, sairauspoissaolot ovat edelleen kasvussa, kuten saimme asiasta tietoa kesäkuun kokouksessa käsittelyssä olleesta vuoden 2010 henkilöstöraportistakin. Suuntaus on siis hälyttävä.
Koska tuloskortteja on valtavasti, ei niitä voi tässä käydä läpi. Mutta pari positiivista tulosta nostaisin vielä esiin. Sivistyskeskuksen liikuntapalvelut on ottanut ilmastostrategian jalkauttamisen tuloskorttiinsa (s. 83). Tämä on ilahduttavaa ja juuri sen suuntaista toimintaa mitä meidän ilmastostrategiassa peräänkuulutetaan. Yhteistyötä yli sektoreiden ja kunnassa toimivien järjestöjen kesken: aktiivista vaikuttamista kuntalaisiin.
Tekninen ja ympäristökeskus sen sijaan toteaa Ilmastonsuojelutyöhön panostaminen-kortissaan, ettei erityispanostusta vuonna 2011 ole ja tavoitteena on, että ilmastostrategian tavoitteita toteutetaan. Tähän olisi toivonut jotain konkretiaa nostettavaksi sieltä strategiasta, nyt jää todella yleiselle ilmaisutasolle vain tämä lause.
Positiivista on ollut myös tuloskortista ”Yritysystävällinen kunta” luettavissa olevan tavoitteen ylittyminen, uusien ja lakkautettujen yritysten erotus on suurempi kuin tavoitteessa. Näissä uusissa yrityksissä (nettoluku 70) lienee paljon yhden henkilön työllistäviä yrityksiä, joita kutsutaan ns. itsensä työllistäjiksi. Mutta suuntaus on joka tapauksessa ollut ensimmäisen vuosipuoliskon osalta hyvä.
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä ilmoittaa saaneensa vuoden 2011 talousarvion seurantaraportin tiedoksi.
Valtuustopuheet ja aloitteet löydät täältä
Linkit
Arkisto
- marraskuu 2018
- helmikuu 2018
- maaliskuu 2017
- helmikuu 2017
- tammikuu 2017
- joulukuu 2016
- marraskuu 2016
- lokakuu 2016
- kesäkuu 2016
- huhtikuu 2016
- maaliskuu 2016
- tammikuu 2016
- joulukuu 2015
- marraskuu 2015
- syyskuu 2015
- elokuu 2015
- toukokuu 2015
- huhtikuu 2015
- maaliskuu 2015
- helmikuu 2015
- tammikuu 2015
- lokakuu 2014
- toukokuu 2014
- huhtikuu 2014
- maaliskuu 2014
- helmikuu 2014
- tammikuu 2014
- joulukuu 2013
- lokakuu 2013
- syyskuu 2013
- elokuu 2013
- toukokuu 2013
- huhtikuu 2013
- maaliskuu 2013
- helmikuu 2013
- tammikuu 2013
- marraskuu 2012
- lokakuu 2012
- syyskuu 2012
- elokuu 2012
- heinäkuu 2012
- toukokuu 2012
- huhtikuu 2012
- maaliskuu 2012
- helmikuu 2012
- tammikuu 2012
- joulukuu 2011
- lokakuu 2011
- syyskuu 2011
- elokuu 2011
- huhtikuu 2011
- maaliskuu 2011
- helmikuu 2011
- tammikuu 2011
- joulukuu 2010
- marraskuu 2010
- lokakuu 2010
- syyskuu 2010
- elokuu 2010
- heinäkuu 2010
- toukokuu 2010
- huhtikuu 2010
- maaliskuu 2010
- helmikuu 2010